
1

“Boxed-In: Television and the Press” (1991)1

Stephen J. Whitfield

The crisis of the Cold War coincided with the emergence of a technological novelty
called television, an inescapable medium that quickly rivaled the power of movies, radio, and
mass-circulation magazines to transmit ideas and images. In 1950, 3.1 million television sets
could be found in American homes. By 1955, the figure was already up to 32 million, and ten
thousand Americans a day were buying their first TV sets. Already by 1953 half of all families
owned a set, an instrument that was permanently altering the nation’s entertainment preferences
and habits of acquiring information.

The results could be readily measured. Movie houses, for example, closed in droves. In
1950-51, the last picture shows were exhibited in 134 cinemas in southern California, 61 in
Massachusetts, 55 in metropolitan New York. In 1951, ninety million Americans were still going
every week to the movies. By the end of the decade, weekly attendance had been sliced in half,
down to forty-three million. Radio also lost much of its audience. Comedian Bob Hope’s radio
ratings were 23.8 in 1949, 12.7 two years later, and only 5.4 by 1953. A 1959 poll indicated that,
as a popular source of news, television had already vastly surpassed magazines and the radio and
had matched newspapers in terms of popular trust.

Television was crucial to the destruction of the general magazines (the Saturday Evening
Post, Collier’s, Look, Life) that had been pitched to the middle-class audience. In one six-month
period in 1954, the newsstand Circulation of Life skidded 21 percent, as the moving images that
flickered inside most American homes made its famous photographs seem anachronistic. And
because those houses were increasingly located in suburbs, the voices of newsboys screaming the
evening headlines were stilled. Potential customers were no longer implored to “read all about it”
when “it” could be seen and heard——and updated——on the tube at home. Because commuting
was commonly done on highways, where it was impossible to drive cars and read
simultaneously, fewer customers dropped by the subway newsstands or the neighborhood variety
stores for the latest newspaper or magazine. As the general magazines headed toward extinction,
others——aimed at newer styles of leisure and entertainment——were born, such as TV Guide,
which in 1954 gained 98 percent in circulation.

The pioneers of the medium that TV Guide made its beat were eminently respectable
(unlike the moguls who built the movie industry), and the network bosses therefore quickly
acknowledged their political responsibilities during the Cold War. Frank M. Folsom, president of
Radio Corporation of America (RCA), claimed in 1951 that television was a vital source of
information “when swiftly changing events may otherwise cause confusion and alarm to the
detriment of unity of purpose in safeguarding the democratic institutions of our land and our
determination to assist other freedom-loving people against aggression.” RCA’s subsidiary,
NBC, joined its major competitor, CBS, in August 1951 in an attempt to spike Soviet influence
during the World Festival of Youth in East Berlin. The Department of State asked the networks
                                                     
1 Stephen J. Whitfield, “Boxed-In: Television and the Press,” Ch. 7 from The Culture of the Cold War (Baltimore:
The Johns Hopkins University Press, 1991), 153-178.



2

to put up huge color television screens in West Berlin, hoping to counter——by this
demonstration of American technological superiority——the spread of Communist propaganda
among the two million young people in attendance. In the early 1950s, the networks also
cooperated closely with the federal government in airing civil defense programs. Rather than
adopting a detached or independent position, which the First Amendment presumably permitted,
television tended to vindicate a militaristic response to the Soviet challenge. Live telecasts of
nuclear explosions in Nevada were welcomed by the Pentagon, which wanted to reassure viewers
of American nuclear superiority. One atomic blast was even “sponsored” by the Advertising
Council. Such live coverage tended to reinforce an uncritical attitude toward American foreign
and military policy, foreclosing consideration of alternatives to an expanding arms race based on
ever-more-destructive nuclear weapons.

Since dissent seemed to slide so uncomfortably close to disloyalty, since controversy had
become a code word for trouble (rather than an inevitable feature of democratic dialogue),
official views were rarely and insufficiently challenged on television. When disagreements were
presented, the framework of analysis was so narrowly circumscribed that television became a
custodian of the cultural Cold War. Its viewers were boxed-in to a tight consensus. Radio had
offered a less constricted political perspective during the Great Depression, when socialist
tribunes like Norman Thomas and feisty libertarians like Roger Baldwin were included in the
range of legitimate opinion. America’s Town Meeting of the Air had begun on ABC radio in
1935, without unsettling audiences or inspiring social revolution. Fifteen years later, this show
established a beachhead on television as well. But the availability of a forum for left-wing
opinion might generate unnecessary friction, might even appear vaguely unpatriotic when unity
against Communism was so urgent. America’s Town Meeting of the Air was dropped from
television in 1952, though the radio version of this public affairs program hung on for a few more
years. NBC’s American Forum of the Air lasted longer but offered even fewer divergent
opinions, as the guest slots for Norman Thomas and other non-Communists on the left
disappeared. The spectrum of acceptable views thus narrowed; the air became thinner.

Fear of the off-center pervaded the medium. James Wechsler had been a regular panelist
on a television show, Starring the Editors, that Grand Union grocery stores sponsored. But
because the editorial page of the New York Post was firmly liberal and anti-McCarthy, Wechsler
was attacked by a rival newspaper, Hearst’s Journal-American. That made Wechsler
“controversial” ——a word, historian Jacques Barzun complained, that had come to mean
“something (or someone) about which we cannot afford to engage in controversy——virtually the
opposite of the former meaning.” Wechsler was dropped from Starring the Editors. “Such furtive
pressure was operating all over the TV-radio world,” the editor commented. “An accuser did not
feel morally obligated to prove a case; by merely bringing any charge, he made his victim
‘controversial’ and this was sufficient ground for exclusion.” Television programming thus fit—
—and contributed to——the proclivity to hang a giant Do Not Disturb sign over the nation, what
CBS commentator Edward R. Murrow in 1958 called “a built-in allergy to unpleasant or
disturbing information....Television in the main is being used to distract, delude, amuse and
insulate us.” Such functions were more consistent with the needs of the sponsors who determined
programming than with the purposes of the First Amendment.



3

To be sure there was “no room for a crusading journalist” in Russia, as Justice Douglas
had proclaimed in a speech at Occidental College. But on American television there was no room
for a crusading journalist either. The prime example of the species began his own four-page
radical newsletter in 1953: I. F. Stone’s Weekly. Its eponymous editor-publisher-sole contributor
had no difficulty securing a second-class mailing permit, and the five thousand subscribers he
attracted were enough to pay the bills. In two years his readership doubled, to about .00006
percent of the American population——few if any of whom exerted clout in Washington. Stone
was so much of a loner that even his fellow journalists in the National Press Club banished him,
after he had invited a black to lunch there. In researching his own articles, Stone turned his
hearing defect into an advantage, as he made himself a close reader of government documents
and the daily press. (He especially cherished the excitement of reading the Washington Post,
“because you never knew on what page you would find a page-one story.”)

Obscure but not obstructed, Stone was a throwback to the dissident pamphleteers who are
exalted in histories of the press. His impassioned, don’t-tread-on-me tenacity contrasted sharply
with the mainstream media. A veteran of left-wing newspapers over two previous decades, Stone
was not much of an anti-Communist and did not seem morally vexed by the character of Soviet
society or its champions. He pleaded instead for adapting to reality. “We must live with the
revolution in peace or destroy our own society in a futile effort to smash it,” he argued in 1952.
“Coexistence and the peaceful competition of diverse societies represent the only sane and
humane solution....Communism is in the world to stay, and we must reconcile ourselves to it, as
the crowned heads of Europe had to reconcile themselves to republicanism and democracy.”
Though Stone’s newsletter was to survive and even prosper for nineteen years, his heresy was
never expressed on television in the 1950s.

1

Amplification of the Cold War consensus was especially apparent in television’s
coverage of international relations. In the articulation of foreign policy, no one besides
Eisenhower bestrode the video colossus more formidably than Secretary of State Dulles, who
was given eighteen separate opportunities in less than seven years of office to report to viewers
on the state of the planet. His speeches were televised (live or on film) not only when he
addressed the UN General Assembly but also when he spoke before the American Legion and the
4-H Clubs. Rarely was he countered with a contradictory opinion on his conduct of foreign
policy. His diplomacy seemed the projection of the national purpose that brooked no second-
guessing or partisan criticism, and his views and visage were so ineluctable a part of news
coverage that he seemed almost like a serial character. It was fitting that both CBS and NBC
canceled their regular daytime programming in May 1959 to televise his funeral.

By then Dulles had traveled over half a million miles as secretary of state, and trips to
forty-seven nations had provided plenty of opportunities to make “departure statements” and
“arrival statements” from the collapsible lectern that was taken on his flights. Television and film
cameramen were often encouraged on these occasions to shoot their peripatetic subject from a
low angle, giving Dulles a redoubtable “American eagle look.” When he happened to be in



4

Washington and gave a press conference, any film of the event had to secure his approval; he
insisted on the right to examine the transcript and to make cuts. Certain journalists were given
off-the-record “background” sessions, with Dulles serving as the “high government source” who
was quoted or paraphrased. The consequences, as television historian Erik Barnouw pointed out,
were that viewers tended to see international affairs “through the eyes of Dulles....A filmed press
conference excerpt, or a newsman’s report ‘from a reliable source,’ or a filmed statement by
Dulles from a lectern at the edge of an airstrip, became the news. For networks he often seemed a
welcome deus ex machina. In a fifteen-minute newscast, a ninety-second report on Southeast
Asia by the Secretary of State himself seemed grand and took care of Southeast Asia nicely,”
since the networks had no bureaus close enough to film anything in the jungles of Indochina.

If American statecraft in that era has appeared in retrospect to have been less
interventionist and militarist than under the presidents who succeeded Eisenhower, that is largely
because the CIA was then deployed so completely outside of public——or even congressional——

scrutiny. Because the agency’s director was Allen Dulles, foreign policy was an instrument of
brotherly love of sorts. The combination may have thrown America’s enemies off balance, and it
has bemused later historians. For one brother had a habit of denouncing the deceitfulness of
“atheistic communism” with such moralistic fervor that Ike compared him to an Old Testament
prophet. The other brother, also a quondam partner in the Wall Street law firm of Sullivan &
Cromwell, engaged in such cunning and morally hazardous methods that, according to Senator
Richard Russell (D-Ga.), “it almost chills the marrow of a man” to hear about them.

The classic case of such operations——immune from serious journalistic scrutiny or
criticism——was Guatemala, where the CIA arranged the overthrow of the government of Jacobo
Arbenz Guzman in 1954. In June, mercenaries invaded from bases in Nicaragua and Honduras,
countries whose dictators were friendly to the United States. Four American pilots also flew P-47
Thunderbolts over the capital, Guatemala City. Colonel Carlos Castillo Armas, who had been
trained at Fort Leavenworth, arrived from exile in the plane of the American ambassador. With
notable bamboozlement, John Foster Dulles then proclaimed that the intolerable situation that the
Arbenz government had created was “being cured by the Guatemalans themselves.” After Arbenz
fled, Armas seized power, imprisoned thousands of political opponents, disenfranchised three-
fourths of the voting population, ended the secret ballot for the rest, abolished all political parties
and independent trade unions, canceled Arbenz’s agrarian reform law, and governed by decree.
The American government rewarded Armas with ninety million dollars in aid in his first two
years in power, though he was assassinated soon thereafter.

What crime had his predecessor committed to require the clandestine intervention of the
United States? Arbenz had not illegally seized power, having become president of Guatemala,
Allen Dulles conceded, “through the usual processes of government and not by any Communist
coup.” And even though Ike had called Arbenz’s regime “a Communist government,”
Communists did not serve in the presidential cabinet. Only four served in the congress (out of
fifty-six members), though they were important in the land-reform and education programs.
Arbenz’s real crime was different: in one region of Guatemala, he had expropriated 234,000
acres of uncultivated banana land belonging to the United Fruit Company. He had offered
compensation, but United Fruit rejected the proposal. Meanwhile, he had begun action to
expropriate another 173,000 acres of the company’s land in another part of Guatemala. Perhaps it



5

was only coincidental that United Fruit was a client of the law firm of Sullivan & Cromwell. In
any event, Armas revealed the purposes of this particular application of the Monroe Doctrine by
restoring ownership of the expropriated land to United Fruit and by abolishing the tax on interest
and dividends that had been imposed on foreign investors.

Secretary of State Dulles managed to explain these startling events without mentioning
the role of the CIA, as though a spontaneous popular uprising indigenous to Guatemala had
pitched “red colonialism” out of the Western hemisphere. “It is the policy of the United States
not to intervene in the internal affairs of other nations,” his department insisted. “This policy has
repeatedly been affirmed under the present administration.” Dulles told a television audience that
the Arbenz policies were part of “the evil purpose of the Kremlin to destroy the inter-American
system.” Though the Soviet Union undoubtedly harbored such a design, no evidence suggested
that the government of Guatemala intended to be its instrument. Never in its news digests did the
Voice of America refer to the hand of the CIA, while Ambassador Henry Cabot Lodge replied to
protests at the UN by categorically denying any American involvement in the sudden collapse of
the Arbenz regime. No American correspondent pursued clues of CIA involvement, and, though
the United Fruit Company was treated as a reliable source, the counterclaims of the legitimate
government of Guatemala were not reported. Thus, the press never challenged the “cover story”
(a euphemism for mendacity). Hadn’t George Kennan persuasively argued in “The Sources of
Soviet Conduct” (1947) that “the secretiveness, the lack of frankness [and] the duplicity” of the
Russians distinguished their diplomacy from ours?

Dulles was even more effective in restricting information about mainland China. The
United States did not get around to rapprochement until 1973, exactly two decades after the
Republicans took over the executive branch with the accusation that the Democrats “lost” China.
Ever since the Red Army had entered Peking in October 1949, no subject of political
conversation was more sensitive. Indeed, Dulles snubbed Premier Chou En-lai in 1954 by
refusing to shake his hand during the Geneva conference that confirmed the French expulsion
from Vietnam. Though Justice Douglas called for recognition of the Communist regime in China
in the fall of 1951, the proposal only heightened his reputation as a maverick and proved that he
no longer hoped to be president. Public discussion of the question was virtually closed. Except in
high school debate contests, which formally required two sides to every question, China meant
only Chiang and his forces, which were confined to Formosa (the Japanese word, then in
common use, for Taiwan).

With some exceptions, the American press concurred in this denial of reality. Television
was not the only medium that downplayed or ignored the less pleasant side of the story of how
and why the Kuomintang regime had lost the civil war to the Communists, after nearly half of its
own soldiers had defected by early 1948. The United States had given Chiang two billion dollars
in aid, and yet about 80 percent of the equipment that it donated had somehow disappeared——

either sold on the black market or transferred to Mao Tse-tung. One American ambassador was
candid enough to call Chiang “the best asset the Communists have.” But the generalissimo was a
convert to Christianity and he hated Communism, and to pick apart his defects as a statesman
was to forfeit serious public attention.

Dulles’s most important journalistic ally was not any of the network executives but the
head of Time, Inc., Henry Luce, who liked to tell friends that “the only ambassadorship I would



6

take is to a restored democracy in China.” Such an appointment was not within the power of even
a Republican administration to make. But the single most powerful influence on right-center
opinion——that is, on American public opinion——remained haunted by the country where he
had been born and raised, as the son of Presbyterian missionaries. Indeed, by the time the
Nationalist government had fallen, Chiang had appeared on the cover of Time more often than
anyone else——even more frequently than Roosevelt or Churchill or Hitler. Sprucing up the
virtues of the Kuomintang became an obsession of the Luce publications. John Hersey, who was
also the Chinese-born son of missionary parents, had covered China during World War II for
Time. But so altered were his dispatches that he told Luce to his face that the weekly was no
more truthful in its reporting than Pravda.

In Chungking, Hersey had hired Luce’s other star correspondent in China, Theodore H.
White, who had studied the Chinese language at Harvard. Luce considered him the most talented
correspondent he had ever employed, and White became the first reporter ever to get a by-line in
Time. But he resigned after the magazine refused to publish his reports on the depth of popular
disaffection with the Kuomintang. (Luce was not alone in refusing to believe White’s gloomy
reporting from China. The other impediment was Chambers, Time’s foreign editor.) Chiang’s
loss of the mandate of heaven, through ignorance and corruption, was presciently treated in
Thunder out of China, the bestseller that White and Annalee Jacoby coauthored in 1946. Seven
years later, after Cohn and Schine discovered Thunder out of China in the Berlin library of the
International Information Agency, the copies of this Book-of-the-Month Club selection were
burned.

Having quit Time, Inc., in 1946, White found himself “being nipped at for my past
reporting of China. Even my old friends at Time magazine referred to me in their columns as
‘pinko’ Teddy White....The harassment of others was closing both my movements and my
outlets.” Fearing that “no large or distinguished magazine or newspaper would hire a known
‘left-wing’ writer,” he joined “a marginal news-feature service called the Overseas News
Agency, a service which was still unafraid of the growing paranoia against liberal journalists.”
The account of White’s pariahdom in his autobiography is overly dramatic and not strictly true.
For he wrote on politics for the Sunday magazine of the New York Times, served as national
political correspondent for the Reporter (circulation almost 200,000), and then repeated the same
assignment for the mass circulation (4.3 million) Collier’s. Luce even invited him back to Time-
Life, an offer the journalist declined. And though CBS producers informed White that he could
not be cleared as a guest on any of its network shows, his claim was much exaggerated that he
“had become an outcast of American journalism early in the McCarthy years.” White’s analysis
of postwar European politics, Fire in the Ashes, became a Book-of-the-Month Club selection in
1953, when McCarthy was very much on the warpath. White nevertheless wrote nothing on
China from 1954 till 1972, and only four articles on Vietnam——in part because of his own
uncertainty, in part because of self-censorship. He also avoided defense or foreign policy,
because “too much danger lurked there.”

At least Hersey and White had gotten the chance to report directly from China. By the
1950s, American reporters could not cover the mainland at all. The obstacle was not only
totalitarian xenophobia. Peking offered to admit American journalists in August 1956, provided
that their own government reciprocate by allowing in their Chinese counterparts to cover the



7

United States. Dulles adamantly refused and then, after strong criticism, acknowledged that such
Chinese reporters might be admitted——provided that they were not Communists! Such a
condition was, of course, unacceptable. Three plucky American reporters nevertheless decided to
defy the State Department ban by visiting the world’s most populous nation. Among them was
the Baltimore Afro-American’s William Worthy, whose short-wave broadcast from Peking was
picked up by CBS. An undersecretary of state thereupon phoned William Paley, the network’s
chairman of the board, urging him to carry no further broadcasts from China. Not only did Paley
promise that this breach of political decorum would not happen again, but CBS also silenced its
own commentator, Eric Sevareid, who had wanted to blast the administration’s effort to
maximize American ignorance. Never before had Sevareid’s entire program been scuttled.
Murrow tried to save the network’s honor by addressing the issue on his own radio program, for
which CBS in turn rebuked him. He also wanted to contribute a brief in Worthy’s behalf, when
the reporter’s passport was revoked upon his return from behind the “bamboo curtain.” But
Worthy lost his suit against the Department of State in 1959.

In 1956, Murrow again risked official and corporate displeasure when See It Now
interviewed Chou En-lai, whom Luce’s Life magazine had two years earlier called “a political
thug, a ruthless intriguer, a conscienceless liar, a saber-toothed political assassin.” But Murrow
and his partner, producer Fred W. Friendly, protected themselves from charges of providing a
conduit for Communist propaganda by capping the interview with a live panel consisting of two
fierce anti-Communists: Carlos P. Romulo, the Philippine ambassador to the United States, and
T. F. Tsiang, the Nationalist Chinese delegate to the UN. A wall of silence had been at least
momentarily pierced, however. After Marshal Tito of Yugoslavia was interviewed on See It Now
the following year, another impeccable live panel was arranged. It included Clare Boothe Luce,
then the U.S. ambassador to Italy; Hamilton Fish, the editor of Foreign Affairs and director of the
Council on Foreign Relations; and the New York Times’s William Lawrence. Also in 1957,
CBS’s Face the Nation dared to give an hour to Khrushchev, who was interviewed by three
journalists, without a live panel afterwards——just as it did with more conventional political
figures.

This willingness to trust viewers to make up their own minds infuriated the commander
of the Catholic War Veterans, who wired CBS to cancel Face the Nation. Three days later,
President Eisenhower dismissed the show as a stunt, because “a commercial firm in this country
[is] trying to improve its commercial standing” (a peevish objection from the head of so pro-
business an administration). Interestingly enough, the commercial firm’s two rivals, NBC and
ABC, did not defend CBS’s right to telecast the interview. It was left to network president Frank
Stanton to assert that “Khrushchev and his views are of great importance to our world and the
world of our children. The less this man...remains a myth or a dark legend or a mystery to the
American people, the more certain they are to size him up correctly.”

The need to make so obvious a statement suggested how limited an effort television made
to enlighten its audience, which was thus unprepared in the ensuing decade for any critical
assessment of the military intervention in Southeast Asia. An audience that got the impression
that a secretary of state’s pronouncements were sacrosanct, that had rarely been challenged by a
wide diversity of opinions, and that confused credulousness with patriotism was easily misled as
the disastrous involvement in Vietnam deepened. Though democratic institutions were supposed



8

to require an informed citizenry, the torpor of television programming had helped atrophy
whatever mental habits of skepticism and independence the mass audience might have cultivated.
Television reporting and commentary need not be singled out as the only culprit in journalism.
But the case of television was the most acute, and its failure probably the most consequential.

2

Because of the political emasculation of television, which hesitated to adopt the
independent perspectives that the First Amendment sanctioned, the medium faced its earliest——

and greatest——test not in the labyrinths of foreign policy but in the domestic Cold War. That
test was personified by McCarthy, who was peculiarly a creature of the media attention that he
seems to have craved more than power itself. No politician of his time was craftier at exploiting
the habits of the press for his own self-aggrandizing ends. In The Fourth Branch of Government
(1959), Douglass Cater explained how, “late one afternoon, Senator McCarthy might name a
person, more likely a series of them. All through the evening the accused’s telephone kept
ringing. He was told briefly the nature of the charge against him——let us say, ‘top Soviet
agent’——and asked for a brief reply. But the dilemma for the reporter and the headline writer
remained. McCarthy’s charge was controversial and unexpected——a news count of two. The
denial was controversial and completely expected——a news count of one. Both were equally
lacking in proof. Nobody carried credentials on his person to prove that he is not the ‘top Soviet
agent.’” So the lies became amplified.

Though reporters were often stymied in their efforts to combat such methods, McCarthy’s
unscrupulous demagoguery also met much spirited resistance. From virtually the beginning of his
career, he was subjected to severe journalistic criticism, beginning with the two most important
newspapers in his home state, the Milwaukee Journal and the Madison Capital-Times. The New
York Post’s “Smear, Inc.: Joe McCarthy’s One-Man Mob” called him “the hoax of the century.”
This seventeen-part exposé torpedoed his pretensions as an authority on Communism and
defined McCarthyism as a sort of “Political Murder, Inc.” That is why the Post’s editor was
hauled before McCarthy’s committee, and why Wechsler told the senator: “The Post has been
fighting Senator McCarthy for a long time. Our editorial page, I am happy to say, has never
wavered on this point. It is not going to change now.”

Within the limits of the ideal of “objectivity,” reporters like Philip Potter of the Baltimore
Sun and Murrey Marder of the Washington Post were critical as well. The editorial antagonism of
the New York Times was consistent. Not only the liberal press (such as the weekly journals of
opinion) but also the Luce magazines were forthright in their opposition. Columnist Drew
Pearson was so hostile that McCarthy once kicked him in the groin (and then, with a malevolent
cackle, boasted about the incident). Martin Agronsky skewered McCarthy on ABC radio in 1953
and was nearly fired after the senator pressured more than half the local sponsors to withdraw.
Commentator Elmer Davis attacked McCarthy with impunity, as did Walter Lippmann, the
century’s most cerebral journalist. Indeed, one of the last holdouts among the elite of the Fourth
Estate was Murrow, whose impact was magnified because his resistance stiffened in the glare of
national television.



9

When the chairman of CBS’s board was once asked at a stockholders’ meeting why his
salary was lower than Murrow’s, Paley shrugged and said, “I guess he’s worth more.” Murrow’s
broadcasts during the Battle of Britain in 1940 (“This...is London”) had made him the most
famous foreign correspondent ever to work on radio. He then made himself into the most
admired journalist ever to work on television. Though his See It Now developed into the
preeminent weekly public affairs program, its corporate origins were somewhat less exalted than
the legends of crusading liberalism might suggest. In 1951, Alcoa had decided to sponsor the
show because the company, which controlled 90 percent of the aluminum market, had just lost an
antitrust suit and needed to scrub up its image. In a celebrated assurance, Alcoa president Irving
W. Wilson told Murrow and Friendly: “You do the programs, we’ll make the aluminum. Don’t
tell us how to make the aluminum, and we won’t tell you how to make the programs.” The
promise was kept. But except for a four-minute segment a month after See It Now began,
Murrow and Friendly did not tackle McCarthy directly until the spring of 1954, having ducked
opportunities to do so for well over two years.

The method that they employed was the evidently fair one of letting the senator impale
himself, showing him in his characteristic poses. For over a year, See It Now had been saving
film clips for “A Report on Senator Joseph R. McCarthy” (March 9, 1954). But the corporate
leadership of the network put daylight between itself and the program. CBS ran no advertisement
to promote it. Nor did it permit Murrow and Friendly, who put up their own money and signed
their own names to an ad, to use the CBS logo. The company’s public relations unit was also
thoughtful enough to cable the FBI, notifying Hoover about the upcoming program about his
friend. Though this particular exposure of McCarthy became in retrospect the most important
single show in the history of television, saving from utter disgrace a medium that had evaded the
central issue of fear that he engendered, CBS took no pride in the journalistic achievement of See
It Now. Indeed, a frightened Stanton told Friendly soon thereafter that, because of the political
pressures that could be applied through the Federal Communications Commission (FCC), “You
may have cost us the network.” The CBS president also showed Friendly the results of a poll:
more Americans found McCarthy credible than Murrow. After McCarthy had used free air time
to call Murrow “the leader and the cleverest of the jackal pack which is always at the throat of
anyone who dares to expose individual Communists and traitors,” a third of those polled believed
that Murrow was either a Communist or a Communist sympathizer.

After the evisceration of McCarthy on See It Now, Alcoa received plenty of hate mail, felt
pressure from its dealers, and was sharply criticized by conservative columnists. Aluminum
companies such as Alcoa also marketed fluorides, which right-wing fanatics regarded as a
Communist plot; but curiously enough, little seems to have been made of such products in the
attacks on See It Now. Perhaps the timing was merely coincidental, but Alcoa withdrew its
sponsorship a year after “A Report on Senator Joseph R. McCarthy”; the show limped along with
only partial or occasional sponsorship for the next three years. CBS slashed its hours, altered its
time slots, changed its name, separated Murrow from Friendly, and in 1958 finally dropped See It
Now. “Alcoa’s fidelity in the face of pressures remains legendary,” Professor Barnouw noted, but
then raised some pertinent questions: “Must the existence of such a series, which leading critics
considered a historic contribution to the democratic process, and which had apparently helped
mitigate prevailing hysteria——must such a series depend on the appearance of a courageous



10

sponsor? Or on a sponsor with image problems? Is television journalism to be a by-product of
public relations crises?”

Murrow himself complained in 1959 that “the timidity of television in dealing with this
man [McCarthy] when he was spreading fear throughout the land is not something to which this
art of communication can point with pride, nor should it be allowed to forget it.” It was more a
matter of blind luck, and McCarthy’s own self-destructiveness, that the army hearings in the
spring of 1954 were conducted at all. But they gave television an opportunity to show what
Joseph Welch called the “recklessness” and “cruelty” of the junior senator from Wisconsin. The
only two networks that carried the hearings live (ABC and Dumont) were the weakest, lacking
virtually any other morning or afternoon programming. NBC presented the army-McCarthy
hearings live for only two days, at a cost of $125,000 in lost advertising revenue. The network
opted thereafter for a late evening summary. CBS never showed the hearings live at all because
its schedule was swollen with heavily sponsored soap operas and game shows, and only CBS
viewers who remained awake at 11:30 P.M. were informed of what had happened that day in the
Senate Caucus Room. Local variations also affected this diagnostic test of democratic
institutions. The afternoon hearings were not shown in Cleveland because the machinations of
the most dangerous demagogue of the era were not permitted to preempt the baseball games of
the Indians, then a pennant contender. Local affiliates in Baltimore also considered the fate of the
Orioles more important. Thus, the hearings eventually reached only 60 percent of the television
market. Later reminded that licensees were expected to satisfy “the public interest,” CBS’s
Stanton told the FCC that “a program in which a large part of the audience is interested is by that
very fact...in the public interest.”

3

Though television was inadvertently pivotal in dooming McCarthy, it rarely challenged
the operations of McCarthyism, and indeed contributed to the sour and irrational vindictiveness
that he incarnated. The fledgling industry demonstrated its commitment to the Cold War by
participating in the blacklist that also affected films and radio. Because the three major networks
were themselves beholden to advertisers, the effects of such political purification rites were
perhaps even more severe than in the movies. From network executives down to local affiliates,
from sponsoring corporations to advertising agencies, virtually everyone cooperated. The primary
form of cohesion was the loyalty oath, which NBC, for example, had compelled its new
employees to sign since the mid-1940s. In 1950, CBS went even farther in its assessment of the
dedication of its work force to “the American way of life.” Though presumably without access to
classified or militarily sensitive information, the employees of a private corporation were
expected to respond to the following questions:

(1) Are you now, or have you ever been, a member of theCommunist Party,
U.S.A., or any Communist organization?

(2) Are you now, or have you ever been, a member of a Fascist organization?



11

(3) Are you now, or have you ever been, a member of any organization...which 
has adopted a policy of advocacy or approving the commission of acts of 
force or violence to deny other persons their rights under the Constitution 
of the United States, or seeking to alter the form of government of the 
United States by unconstitutional means?

The network fired anyone who did not cooperate in the completion of this questionnaire or did
not resign. Of the three major networks, the most resistant to imposing such political tests was
ABC, which won a special Peabody Award in 1951.

But since authentic Communists might well have signed such loyalty oaths or denied
Party membership anyway, independent monitoring of political reliability had to be added to the
arsenal of the networks. In June 1950, a new publication appeared entitled Red Channels: The
Report of Communist Influence in Radio and Television. Its authors were three former FBI agents
who formed American Business Consultants, Inc., which was financed by Alfred Kohlberg (a key
figure in the pro-Chiang “China Lobby” and a fervent McCarthyite). According to Red Channels,
anyone in broadcasting who promoted civil rights or opposed the fascism of Franco’s Spain
could be considered traitorous. This 213-page booklet, which identified 151 entertainers as
“subversives,” became one of the most consulted reference works of the cultural Cold War.

Impresario Ed Sullivan, for example, discovered that a tap dancer named Paul Draper and
a harmonica player named Larry Adler were “pro-Communist in sympathy.” Since both had
already appeared on Sullivan’s variety show, Toast of the Town, he quickly offered a public
apology to his possibly compromised sponsor and to its possibly embarrassed ad agency. To his
distress, Sullivan had booked “performer[s] whose political beliefs are a matter of controversy.”
Realizing that future guests on his show would need clearance, he eventually urged the
entertainment industry to establish a committee to review the political loyalty of performers, so
that “if they can’t clear themselves, the industry can blacklist them with a clear conscience.”
Draper, an unusual showman who tap-danced to the music of Brahms, Handel, and Bach, had
aroused the ire of the ever-irate columnist Westbrook Pegler, who called him a “mincing twerp”
with “twittering toes.” Draper exiled himself to Switzerland, and Adler never played his
harmonica again on television. When the music he had written for the film Genevieve (1953) was
nominated for an Oscar, the conductor of the orchestra was listed as the composer instead of
Adler, who became an expatriate in England. The blacklist victims had committed no crimes and
were never put on trial, imprisoned, or deported. They were only deprived of the fullest
opportunity to cultivate and exercise their talent and to be rewarded for it.

Red Channels and the newsletter Counterattack, which American Business Consultants
also published, were more than guides to employers. They were instruments of political shame
and economic reprisal as well. Take the case of the Block Drug Company, which made the
chlorophyll toothpaste Amm-i-dent. In 1950, the company began sponsoring Danger on CBS,
and within a year the product jumped to second among the hundred versions of toothpaste on the
market. Over the next five years, the company poured twenty million dollars into television.
Then Leonard Block got a letter from Laurence Johnson, an officer in the National Association of
Supermarkets. Johnson noted that some of the cast of Danger included actors and actresses who
were listed in Counterattack as politically unreliable. His letter then made an offer. In his



12

supermarkets in Syracuse, Johnson would arrange side-by-side displays of Amm-i-dent and its
leading rival, Lever Brothers’ Chlorodent. A sign in front of Chlorodent would announce that
Lever Brothers paid only for “pro-American actors” and eschewed “Stalin’s little creatures.” The
Amm-i-dent sign would attempt to justify why Block was willing to use “communist fronters”;
Block himself would be free to write the copy. Johnson asked, “Would not the results of such a
test be of the utmost value to the thousands of supermarkets throughout America?” Block
surrendered immediately and checked cast lists thereafter against the personnel standards
acceptable to the vigilant grocer. Since 60 percent of broadcast revenues came through
supermarket sales, other sponsors yielded as well. Such pressures were so threatening that the
advertising agency supervising a Theater Guild series, sponsored by the giant U.S. Steel, omitted
all race relations stories. Even interest in the topic might be symptomatic of Red leanings.

Political intimidation nearly sandbagged the most wildly successful entertainment series
of the era. Gazetteer Walter Winchell hit his readers with a shocker in 1953 when he announced
that “America’s top comedienne has been confronted with her membership in the Communist
Party.” The headlines were implausible but true: LUCILLE BALL NAMED RED. For indeed she
had told HUAC in 1952 of having registered as a Communist in 1936 “to please my
grandfather.” The committee cleared the comedienne; and because the ratings of I Love Lucy
were so phenomenal, her sponsor (Philip Morris) continued its support. Though President and
Mrs. Eisenhower were fans of the program, public reaction was uncertain. Before that week’s
episode started, her husband, Desi Arnaz, made an emotional appeal to the live audience at the
Desilu Playhouse: “Lucille Ball is no Communist. Lucy has never been a Communist, not now
and never will be. I was kicked out of Cuba because of Communism,” the bandleader exclaimed.
(When the Arnaz family fled to Miami in 1933, Fidel Castro was all of six years old.) “We both
despise the Communists for everything they stand for. Lucille is 100 percent American. She’s as
American as Barney Baruch and Ike Eisenhower. Please, ladies and gentlemen, don’t believe
every piece of bunk you read in today’s papers.” The audience arose and cheered Arnaz, who
called for his sobbing spouse to come onstage: “And now I want you to meet my favorite wife—

—my favorite redhead——in fact, that’s the only thing red about her, and even that’s not
legitimate.”

Intimidation and suspicion were claiming the most unlikely victims——the apolitical and
the harmless. But somehow the folly of including Lucille Ball did not stanch the flow of
maliciousness. A case of mistaken identity——long after careers, reputations, sanity, and the ideal
of freedom were damaged——finally broke the system. In 1955, a Texas raconteur named John
Henry Faulk brought a damage suit against Johnson and Hartnett for libel and conspiracy to
defame, after their Aware, Inc., publicized his “Communist associations” and the radio and
television stations that once welcomed Faulk’s humorous stories fired him. Murrow gave him
$7,500 to help pay for the defense that ace attorney Louis Nizer mounted, which took seven years
before the broadcaster finally won the largest sum that a jury had ever awarded in a libel suit
($3.5 million, later much reduced). Johnson died during the trial, and Hartnett spent the rest of
his life sending small checks to Faulk. Once the blacklist was no longer profitable, it was
eliminated.



13

4

A medium consecrated to reducing the friction of politics, to amusing audiences rather
than presenting ideas, cannot be analyzed only by an examination of its public affairs
programming. The commitment of television to the Cold War consensus can also be found in the
popular, apolitical genres of entertainment, which indicated how pervasive were the values that
have been charted in earlier chapters. Shows that on the surface had nothing to do with foreign or
domestic policy nevertheless reinforced the faith in “the American way of life” that Communism
seemed to threaten. Game shows demonstrated that ordinary people could seize the fabulous
economic opportunities that capitalism promised; situation comedies and soap operas showed
that personal conflicts could be resolved with laughs and love, without any recourse to
institutional change; and the stalwart cops and detectives who always captured thugs in twenty-
eight minutes subtly fortified confidence in an infallible criminal justice system. Without having
to refer to a specific set of beliefs, or to make assumptions explicit, an ideology was thus shaped.
Two programming sensations of the 1950s illustrate this special atmosphere.

The Emmy winner as 1952’s “Outstanding Television Personality” was a Roman Catholic
monsignor whose show, Life Is Worth Living was “sponsored by God” (as well as by the Admiral
Corporation). The program enjoyed a spectacular run for half a decade, primarily because its star
cut such a striking and confident figure. He wore a black cassock that was streaked with red
piping, a scarlet cape that flowed from his shoulders, and a large gold cross that dangled from his
chest. With candles as well as a statue of the Virgin and Child glistening behind him, he spoke
for twenty-eight minutes without using cue cards, notes, or script. Nor was any musical
background necessary to intensify the emotions that Life Is Worth Living was designed to convey.
His long, elegant fingers sometimes touched the chain of his cross, or soared upward in
supplication, or sliced the air to emphasize a point. But perhaps most impressive were his
piercing eyes. Wearing light tan powder over his makeup base, he insisted that his eyes be
underlit, to make them glow like burning coals.

Fulton J. Sheen had received a doctorate in philosophy from the University of Louvain in
1923, and for the next quarter-century taught at the Catholic University of America. He first
appeared on radio with The Catholic Hour in 1930 and soon thereafter was warning against the
evils of Communism, which he equated with Nazism. Sheen backed Franco’s Falangist rebels
during the Spanish Civil War (as did Hitler), reasoning that “we cannot breed rats in abundance
without being obliged to use rat poison, and so neither can we breed Communists without being
obliged to use the poison of fascism.”

If Spellman was the chief political paladin of Catholic anti-Communism, its major
ideologue was his New York assistant and auxiliary bishop. Sheen’s prolific array of sermons,
articles, speeches, and fifty books, demonstrating that Communism was the antithesis of Roman
Catholicism, appeared decades before Joe McCarthy demanded to know who promoted Peress. In
1937 alone, Sheen published four works on the topic. Communism and the Conscience of the
West (1948) also presented a case for defining Communism as a sort of secular religion, making
it an especially difficult adversary to combat. Sheen argued that, in the paraphrase of one of his
interpreters, “modern Christians have truth, but no zeal; the Communists have zeal, but no
truth....They have passion but no ideals; we have ideals but no passion.” The director of the



14

Pontifical Society for the Propagation of the Faith was passionate and zealous enough, however,
to lure celebrity converts to the church. The souls that he won included Congresswoman Luce,
industrialist Henry Ford II, and journalist Heywood Broun, plus a brace of former Communists
who became famous as informers: Louis Budenz, ex-managing editor of the Daily Worker, and
Elizabeth Bentley, ex-espionage courier. Sheen’s importance was not only political, however.
Along with the Reverend Peale and Rabbi Joshua Loth Liebman, he contributed to the
nondenominational postwar literature of reassurance in the age of anxiety: his Peace of Soul
ranked ninth on the bestseller list in 1947.

In 1952, having presented The Catholic Hour on NBC radio for twenty-two years,
Monsignor Sheen switched to television, where he was showcased not at some obscure, ungodly
hour but in prime time (8-8:30 on Tuesday evenings). Every week Sheen faced a live audience of
over a thousand, plus three cameras. But the Dumont network also raised the ante by pitting the
bishop against NBC’s “Mr. Television” himself, comedian Milton Berle. Within a year, Sheen’s
fluent combination of biblical tales, moral exhortations, theological musings, and appeals for
charity garnered Nielsen ratings that overwhelmed “Uncle Miltie,” who gallantly conceded
defeat: “If I’m going to be eased off TV by anyone, it’s better to lose to the One for Whom
Bishop Sheen is speaking,” The program became so successful that ABC picked it up from
Dumont, and by 1954 Sheen was reaching about twenty-five million Americans a week.
Eventually 170 outlets in the United States, plus 17 in Canada, became stations of the Cross
when they carried Life Is Worth Living. When its star picked up an Emmy on the same evening as
Bob Hope, who had paid tribute to his gag writers, Sheen humbly announced, “I want to thank
my writers too——Matthew, Mark, Luke, and John.” Their stuff was not only better than Hope’s;
it was better than virtually anyone else’s on television. For almost two years the monsignor
almost beat out Lucille Ball in the ratings——in an era when Americans may have liked Ike, but
they loved Lucy.

In 1953 a Sheen spinoff book entitled Life Is Worth Living reached the fifth spot on the
bestseller lists. Nor did it hurt early that year when Stalin died only two weeks after Sheen
delivered on television an anticipatory eulogy for the tyrant. But despite Sheen’s importance in
arousing ideological hostility to Communism and in embodying the political edge that
Catholicism gave America during the Cold War, he himself took no interest in pursuing the
domestic adherents and sympathizers of Stalinism. He was never a McCarthyite (and never even
met McCarthy); and though Sheen naturally found Communism hateful, he insisted that
Christianity required love of the Communists themselves. He also argued that, like secularism
itself, Communism perpetrated “the lie that men will never be better until they make society
better.” Sheen’s claim was consistent with the belief in the redemptive possibilities of divine
grace. But his plea for political passivity also conformed neatly with the self-satisfaction of the
era and undoubtedly contributed to his huge popularity. Life Is Worth Living was eventually
canceled not because of bad ratings but because of bad relations with the jealous Spellman, who
silenced him from television.

5



15

The ideological emphasis upon American rectitude that television so smugly promoted
faced its biggest threat, however, not from Communism but from within. The source of the
trouble was not some external peril that television had either ignored or inflated but rather some
of the very forces that were integral to the medium——and, indeed, to a society driven by what
Tocqueville had called “the commercial passions.” One of the most riveting dramas of the late
1950s not only broke on television but existed because of television, and it marked something of
a caesura in the story of American innocence.

Radio had introduced “the $64 question” and made it part of the language. Certain forms
of knowledge were tested under conditions that required quickness of mind and precision of
recall, but the rewards were comparatively modest. This genre was readily transferred to
television, which had programmed over twenty quiz shows by the mid-1950s. Their titles often
reflected the avaricious frenzy that disturbed right-wing moralists from Billy Graham to John
Foster Dulles: The $64,000 Question, The $64,000 Challenge, The Big Surprise, Tic Tac Dough,
High Finance, Treasure Hunt. Murrow himself was appalled when he first watched one of the
shows and realized that his own public affairs program would be a casualty of such hucksterism.
For the stakes had gotten higher——a thousand times higher. The $64 Question on radio became
The $64,000 Question on television, in which the losers got the “consolation prize” of a Cadillac.
The shows sprang from the immediate need of one cosmetics giant, Revlon, to top the lipstick
sales of rival Hazel Bishop. The cultural meaning was enormous, however. The ideological
commitment to consumption that defined American supremacy over the Soviet system had found
its perfect expression on television, where the contestants became recipients of sudden prosperity
without having “produced” anything. They were the stars of a consumer society devoted to the
marketing of still more lavish goods.

To make the shows more exciting, potential gladiators were required to submit to detailed
exams that clued in quizmasters to the contestants’ breadth of knowledge. These screenings were
sometimes compared to Ph.D. orals: one show imposed a 363-question exam that lasted four
hours. A television producer later explained how simple the technique was: “To keep a
contestant winning, all you have to do is figure out how not to hit a question he doesn’t know.
That’s the basis of all quiz shows.” On The $64,000 Question, Revlon’s blue-chip bank was
shown going through an elaborate weekly ritual, with a pair of armed guards and a pair of bank
officials bringing up the questions from a locked vault. The audience was not given credit for
wondering who had the key to the locked vault (where the producer had, of course, already
deposited that week’s questions, specially designed for the big-money contestants).

As early as 1956, one disgruntled loser complained publicly that a program called The
Big Surprise had been fixed. No one seemed to listen. The following year, the New York World-
Telegram and Sun hinted that other quiz shows were faked. Not even the FCC officials who were
supposed to be monitoring the air seemed to have read the newspaper’s front-page articles. On
April 22, 1957, Time asked, “Are the quiz shows rigged?” Its own answer to what the magazine
called “The $60 Million Question” was ambiguous. Even when Look ran a similar story, posing
the same query, the likelihood of an affirmative answer was ignored. Attention was paid only in
the summer of 1959, when a former nightclub comedian named Eddie Hilgesheimer tried to
reveal that Dotto was fixed. Hilgesheimer sold his account to the New York Post, which was so
afraid of publishing the scoop that it turned its material over to Frank Hogan, the Manhattan



16

district attorney. The sponsor of Dotto heard what was happening and panicked, canceling the
program. The abrogation of Dotto was news, which gave the Post a rationale for publishing
Hilgesheimer’s exposé.

Soon the net seemed to be cast as far as the most famous contestant of them all. In the
spring of 1957, Charles Van Doren had survived fourteen nerve-wracking weeks on NBC’s
Twenty-One and had earned $129,000. He had quoted lines of John Milton’s poetry that a former
college president could not recall and had identified the heavyweight (Bob Fitzsimmons) who
had whipped Gentleman Jim Corbett for the championship in 1897. Van Doren could name the
three baseball players who were credited with more than thirty-five hundred hits (“Ty Cobb, Cap
Anson, and [pause] Tris Speaker”); and he knew the role for the aria “Sempre libera” in Verdi’s
La Traviata (“She sings it right at the end of the party given by...What’s her name! Soprano. Her
name is [pause] Violetta”), Sometimes the answers were snapped back immediately. With other
questions, however, Van Doren would bite his lips, clench his fists, roll his eyes, suffer aloud.
The beads of sweat would be visible. Then——an agonizing split-second before time was
called——the correct response would be summoned from what an awestruck Time magazine,
putting him on its cover in 1957, called “his phenomenal mind.”

Few young Americans seemed more destined for intellectual distinction than Van Doren,
who had studied at St. John’s College, Cambridge University, and the Sorbonne and was
teaching literature at Columbia when NBC plucked him from the classroom and placed him in its
isolation booth. His mother was a novelist and an editor of the Nation; his father was a celebrated
poet and teacher of literature at Columbia; his uncle was a highly regarded critic and biographer.
In 1953, Mark Van Doren and Carl Van Doren——both Pulitzer Prize winners——had appeared
on Senator McCarthy’s list of authors whose books should not be shelved in the State
Department’s worldwide libraries, which was further proof of the contribution that his family had
made to American civilization. Grayson Kirk, who had replaced Eisenhower as president of
Columbia, praised Charles Van Doren as “an able and exciting teacher,” for which the university
paid him forty-five hundred dollars a year. Perhaps because his salary was so modest, perhaps
because he seemed so completely a legatee of the high culture of the nation’s intelligentsia, Van
Doren did not own a television set.

Other than that odd lapse, he seemed so personable——so engagingly all-American——

that twenty-five million viewers would want him to triumph, as associate producer Al Freedman
immediately realized. He confided to Van Doren that the show’s current champ, Herbert
Stempel, was so brilliant that he was virtually invincible. But Stempel, a squat ex-G.I. from
Queens who was working his way through City College, simply wasn’t popular. He wasn’t clean-
cut. He had to he eliminated. Freedman envisioned a series of nail-biting ties, and then Stempel
would——in the contestant’s own later phrase——“take a dive.” Such fixes were customary on
the quiz shows, Freedman assured Van Doren, whose victory “would be doing a great service to
teachers.”

Thus the bargain was struck. The humiliated but compliant Stempel was instructed to
forget the title of Marty, one of his favorite movies. That defeat enabled Twenty-One to become
the hottest quiz show in history, as NBC was inundated with thousands of letters of gratitude and
admiration. Soon after Van Doren failed to name the reigning king of Belgium, he signed a five-
year exclusive contract with NBC for nearly fifty thousand dollars per year, as a commentator on



17

the Today show. The announcement of the network contract came when he had just finished
writing an essay for the U.S. Information Agency, “What Is American Culture?” On August 28,
1958, a couple of New York newspapers broke Stempel’s story of how he had been told to walk
the plank. Van Doren denied any knowledge of any fraud on Twenty-One, and in 1959 he went
on to earn his Ph.D. and to become an assistant professor of English at Columbia. He was such a
gentleman. It seemed inconceivable that shows like Twenty-One could have been as faked as the
professional wrestling that was presented outside of prime time.

Frank Hogan persisted, however, as did Congress (which had gotten into the habit of
extensive investigations without obvious legislative implications). The district attorney
speculated that, of the 150 television figures who had been summoned to give evidence before
the grand jury, at least a hundred were lying. In November 1959, Van Doren confessed to the
House Subcommittee on Legislative Oversight, “I have deceived my friends, and I had millions
of them.” He claimed that he had engaged in the deception because “it was having such a good
effect on the national attitude to teachers, education, and the intellectual life.” Both Columbia
and NBC quickly sacked him. Though Van Doren had been involved in the elaborate fraud from
the beginning and then had covered up by lying to a New York grand jury (and to his own
attorney), many viewers remained sympathetic to the earnest young swindler. Having pleaded
guilty to perjury charges, he and nine other contestants received suspended sentences in 1962.
Van Doren eventually became a vice-president of the company that published the Encyclopaedia
Britannica. Hogan had been right after all: about a hundred producers, contestants, and others
had lied to the grand jury. Charles and Martin Revson, the brothers who ran Revlon, often
decided which contestants on The $64,000 Question should win or lose.

The scandals exerted an immediate impact on television. With the networks’ advertisers
in revolt, NBC canceled those shows that were admittedly fraudulent. CBS went even farther,
dropping all of its quiz shows and even prohibiting its comedians from using canned laughter.
The networks also showed how responsible they were by adding a full hour of public
programming per week, which was drastically cut back when the flap died down about a year
later. These “public interest” shows were not sponsored, in part because Alcoa’s experience with
See It Now made other companies wary of documentaries that occasionally raised troubling
questions about American society. All three networks nevertheless realized the prestige value of
documentaries, so CBS Reports, NBC White Paper, and ABC’s Close-Up were useful in beefing
up the corporations’ reputations for gravity. CBS also began conducting annual interviews with
Lippmann, not long after the veteran pundit had denounced television as “the creature, the
servant, and indeed the prostitute of merchandising.”

The most important political effect, however, was that NBC offered free time for a series
of presidential debates the following year, an invitation that the Republicans and Democrats
accepted. But the Great Debates still smacked of the shows that they were designed to repudiate.
A format of quick answers ricocheting between two adversaries under the klieg lights meant
“reducing great national issues to trivial dimensions,” Professor Daniel Boorstin complained.
“With appropriate vulgarity, they might have been called the $400,000 Question (Prize: a $
100,000-a-year job for four years).” The prize that this “political quiz show” awarded to a smart,
handsome young senator from Massachusetts was an unforeseen consequence of TV’s self-
inflicted wound.



18

The scandals also provoked considerable soul-searching, a fear that the nation that
thought of itself as goodness incarnate had gone astray. The Gallup Poll discovered more
widespread awareness of the fraud than of any other subject on which Americans had ever been
queried. Not since the Black Sox scandal of 1919——to which Eisenhower compared it——had
there been so widespread a sense of violation of public faith. These duplicitous shows, the
president added, were “a terrible thing to do to the American people.” Even if the hoax that the
networks concocted “breached no law,” the Washington Post opined, “it nevertheless robbed
people of a kind of faith which it is dangerous to destroy in a democracy.” Innocence itself had
been shaken. The complacency of the 1950s, the public trust in the integrity of American
institutions, were somewhat undermined by this evidence of what editor Ralph McGill called
“our deep psychological lust for material ‘things.’”

John Steinbeck discerned an America that was noteworthy for “our wealth, moral
flabbiness, uncertainty and TV scandals,” as his correspondent Adlai Stevenson put it. “On all
levels it is rigged, Adlai,” the novelist had written. “A creeping, all pervading, nerve-gas of
immorality...starts in the nursery and does not stop before it reaches the highest offices, both
corporate and governmental.” Steinbeck feared that Americans were “having too many THINGS.
They spend their hours and money on the couch searching for a soul.” The pride of the 1950s was
thus very much to blame. “If I wanted to destroy a nation, I would give it too much and I would
have it on its knees....Mainly, Adlai, I am troubled by the cynical immorality of my country. I do
not think it can survive on this basis....By our very attitudes we are drawing catastrophe to
ourselves. What we have beaten in nature, we cannot conquer in ourselves.” Steinbeck’s letter,
plus Stevenson’s prefatory note, was published in Newsday late in 1959. Political scientist Hans
J. Morgenthau was even more disturbed, calling the scandal “a great event in the history of
America,” for “the betrayal of truth for the sake of wealth and power” might well signify “the
beginning of the end of civilized society.” Another expert in foreign affairs, Senator J. William
Fulbright (D-Ark.), told his colleagues that “the question of the moral strength of our people is
not just an internal domestic matter. It has grave possibilities in our international
relations....What seems to be new about these scandals is the moral blindness or callowness
which allows those in responsible positions to accept the practices which the facts reveal.”

Perhaps the quiz show scandals hit so hard because they were so enmeshed in the mania
for money, in the pecuniary sensations of the 1950s. Sputnik did not streak across the skies until
half a year after Van Doren lost, and therefore the jolt that the Soviet technological feat
administered to American assurance cannot directly account for the popularity of shows that
seemed to reward mental prowess. But the sense that intellect itself had to be drafted into the
Cold War, which was one general consequence of sputnik, may explain why the scandal was so
reverberant. “The appeal of the programs, with the rising challenge of Soviet brain power as a
backdrop, was ultimately patriotic,” novelist John Updike conjectured in 1959. “The contestants
were selected to be a cross-section of our nation just as deliberately as the G.I.s in a war movie
are.” Van Doren had come to symbolize the national hope of permanent superiority over the
Soviets, and instead he joined the “phonies” who so repelled Holden Caulfield in The Catcher in
the Rye. The integrity of American life that was supposed to sharpen the contrast with the Soviet
Union thus looked dubious. Nor could the sincerity of American motives any longer be taken for



19

granted as proof of eventual triumph. The buzzer of the tarnished isolation booth tolled the close
of an era.


